Ediţii: 2016 | 2014 | 2012

Piaţa Justiţiei

Autor:
Bogdan-Constantin Neagu
Colaboratori:
arh. iulian oanta
arh. dana stanciucu
Localizare:
România, Bucureşti, Splaiul Independenţei vezi harta
Piata Justitiei


In istoria sa, Dambovita a suportat cateva modificari importante, ajungand sa fie azi un canal betonat, in multe locuri insalubru. Sistematizarea cursul apei nu a lasat, din pacate, posibilitatea folosirii lui pentru activitati de relaxare. Pe unele segmente prezenta sa este "indulcita" de spatii mai largi, uneori chiar plantat, insa, in unele locuri, este pur si simplu un spatiu pierdut intre carosabil, nefolosit. Este si cazul segmentului cuprins intre Piata Natiunilor Unite si Piata Unirii, unde canalul nu face decat sa blocheze o dezvoltare armonioasa a spatiilor pietonale. Pe aceasta portiune se afla una dintre cladirile importante ale orasului, atat din punct de vedere arhitectural cat si social: Palatul de Justitie, cladire de patrimoniu. Din cauza conformarii spatiului urban in aceasta zona, Palatul este ignorat vizual si nu participa la viata urbana. O cladire atat de impozanta ca cea a Palatului de Justitie nu poate fi deservita de un trotuar de nici 2 m latime . Din punct de vedere urbanistic, Justitia merita respect.

De cealalta parte a Dambovitei se afla cea mai animata zona din Bucuresti si cu cea mai mare valoare turistica:centrul vechi, zona Lipscani.Niciodata zona istorica dintre lipscani si splai. nu a cunoscut o efervescenta comparabila cu cea din prezent, iar pe aceasta zona Dimbovita blocheaza practic extinderea caracterului zonei istorice catre o artera majora. Trotuarul dispre splai nu va capata niciodata valente urbanistice la gabaritul actual si in conditiile de trafic de pe splai . Singura salvare este largirea acestuia, plantarea de arbori si crearea de spatii pietonale.

Este necesara transformarea acestei artere din spatiu destinat automobilului intr-una orientata catre pietoni, fara a perturba traficul rutier. S-ar lega, in acest fel, aceste doua zone ale orasului separate in acest moment de un canal nefolositor.

Dambovita, in conditiile actuale de canal betonat, cel putin pe aceasta portiune, are efecte negative in dezvoltarea armonioasa a vietii urbane din aceasta zona. Poate fi orasul mai bun fara Dambovita ? Poate fi orasul mai prietenos, mai aproape de scara umana ? Este Dambovita, in constiinta colectiva , mai valoroasa ca simbol , ca relicva schilodita sau prin absenta sa ar putea castiga orasul ? Poate e momentul sa se “retraga” si sa ofere spatiul ,atat de valoros, pietonilor .

Panouri pentru expoziţie

Click pe panouri pentru a le vedea la mărimea orginală (se vor deschide într-o fereastră nouă)